Home | Contact

 



Netwerken als schijnvertoning/ De valse mythe van netwerken ...

DSC 0461We zijn terug van vakantie. Het netwerk-circus draait weer.

Een tsunami van bijeenkomsten waar ondernemers elkaar treffen. Of het nu gaat om ontbijten, om borrels, om vaartochtjes, om voetbalwedstrijden, om kennisavondjes: netwerken neemt vele vormen aan.

Een enkeling vindt netwerken leuk, het merendeel gaat vanuit de gedachte dat het goed is om (ook) op deze manier aan naamsbekendheid en acquisitie te doen. Een verplicht nummertje, met een borrel toe.

Onderzoek is – voor zover bekend – nog nooit gedaan naar deze netwerk-economie.
We weten hoeveel uren we met zijn allen in de file staan en we weten precies uit te rekenen wat dat de ondernemers kost. Maar weten we ook hoeveel uren we met zijn allen netwerken en weten we ook wat daar de opbrengst van is?

Netwerken – we hebben het hier uitsluitend over zakelijk netwerken – is een investering. Als je ervoor kiest daar uren aan te besteden, kies je er ook voor die uren dus niet aan iets anders te besteden. Een dag blijft per slot van rekening maar een dag.

Dus verwacht je dat je weet wat die investering oplevert.

Ik kan u uit eigen ervaring en uit de ervaring van veel cursisten zeggen dat zakelijk netwerken zonder de juiste aanpak zonde van uw tijd is.
Een waardeloze investering, die je niet zou doen als je er een prijskaartje aan hangt.

U kunt heel simpel nagaan of u echt rendement haalt uit zakelijk netwerken of dat u meedoet aan een schijnvertoning, het in stand houden van een illusie.

Schrijf voor u zelf op met wie u na een netwerkbijeenkomst daadwerkelijk heeft afgesproken. Bepaal vervolgens hoeveel omzet dat nieuwe contact u heeft opgeleverd. Zet dat af tegen de geïnvesteerde uren.

Maak nu een lijstje van de vijf relaties die u het meeste werk hebben toegespeeld het afgelopen jaar. De vijf relaties waarvan u de meeste nieuwe klanten doorverwezen hebt gekregen. Schrijf op hoeveel uren u aan deze relaties heeft besteed.

Kijk vooral of die lijstjes overlappen of dat ze juist totaal verschillend zijn.

Nog één keer iets dieper ingaan op de relaties die u het meeste hebben opgeleverd. Hoe vaak hebben ze u een klant of een opdracht opgeleverd? Hoeveel relaties zouden deze aanbrengers van business op hun beurt hebben? Rekenvoorbeeld: als u van één bevriende relatie twee nieuwe klanten hebt gekregen en hij heeft 500 mensen in zijn relatienetwerk, dan zitten daar nog 498 mogelijke prospects bij. Zou het mogelijk zijn, denkt u, de score van 2 op 500 te verdubbelen naar 4 op 500?
Stel dat dat lukt, wat betekent dat voor uw omzet?

Zakelijk netwerken kan wel degelijk heel effectief zijn, mits je het juist aanpakt.
Nog een simpel voorbeeld. Als u bruidsfotograaf bent, is het handig om goede relaties te hebben met de bloemist, met de autoverhuurder, met de horeca waar trouwpartijen worden gehouden, met de bruidsmodezaak, met de bakkers, kortom met iedereen die een rol speelt bij een trouwdag. Als bruid en bruidegom hun feest gaan regelen en ze komen terecht bij één iemand uit deze relatiekring, is de kans groot dat u een aanbeveling krijgt van de bakker, de bloemist of iemand anders. En andersom werkt het net zo: als iemand bij u komt voor een fotoreportage en u verneemt dat het stel nog een cateraar zoekt, is de kans groot dat u de cateraar uit uw netwerk aanbeveelt.

Het behoeft weinig verbeelding om te begrijpen dat deze manier van netwerken de meest effectieve is.

Voor wie zakelijk netwerken op die manier aanpakt, is netwerken de beste investering. Het goede nieuws is: die manier van netwerken – werken op basis van aanbevelingen – is goed te leren.

En denk niet dat u een ander niks te bieden hebt! Zelfs als u durft een hulpvraag te stellen, kan een ander waarderen dat u hem of haar vertrouwt en dat hij of zij u kan helpen of aan iemand anders kan koppelen die u kan helpen.

Wie anderen helpt met goede aanbevelingen, vult alvast zijn emotionele bankrekening. Uiteindelijk wordt dat goed gedrag altijd beloond met wederdiensten. "Je hebt toen meneer Janssen naar mij doorverwezen, nu heb ik iets voor jou. Meneer De Vries wil een fotoshoot van de hele familie. Ik heb jou bij hem aanbevolen. Je kunt contact met hem opnemen."